top of page

Internationaal verzenden: het belang van exportwaardig verpakken



Wordt jouw zending te vaak met schade afgeleverd? Of verdwijnen er wel eens producten uit jouw cartons? In dit artikel vind je antwoorden op hoe je dit kan voorkomen, waardoor je zekerder en efficiënter zal versturen.

 

1. Waarom is goed verpakken zo belangrijk?

Ten eerste, omdat het ter bescherming van jouw goederen is. Ten tweede, omdat een goede verpakking de kans op schade, vermissing of claims minimaliseert.

 

Sommige bedrijven proberen geld en/of tijd te besparen op het exportwaardig verpakken van de goederen, en verliezen dan het grotere plaatje uit het oog. Mocht de zending schade oplopen of vermist raken, dan zal je tegen extra kosten aanlopen. Denk bijvoorbeeld aan claims, nieuwe productie-, transport- en personeelskosten.

 

2. Hoe belangrijk is het labelen van de zending?

Het labelen van jouw zending is super belangrijk. Jouw zending komt namelijk in een gigantische keten terecht waar duizenden zendingen per dag worden verwerkt. Vanaf de buitenkant kunnen vervoerders, loodsen, airlines en rederijen niet zien wat voor soort goederen zij in- of uitladen.

 


Als je goederen hebt die een ‘speciale behandeling’ nodig hebben, dan is het belangrijk om de zending zo te labelen, dat de omgeving weet hoe zij met de zending om moeten gaan. Denk bijvoorbeeld aan:

·        Do not double-stack

·        Handle with care

·        This side up

·        Keep dry

·        Fragile

 

Let op: bevestig de labels aan elke kant van de pallet/carton. Dit voor betere zichtbaarheid.

 

3. Hoe vaak raken zendingen beschadigd door een gebrek aan goede verpakking?

Over de gehele logistieke sector breed genomen? Elke dag. Zoals in punt 2 beschreven is de logistieke keten een plek waar duizenden zendingen per dag worden verwerkt. Jouw zending wordt meerdere keren in- en uitgeladen, verplaatst, verschoven, samengedrukt en blootgesteld aan veranderingen in temperatuur en vochtigheid.

 

Het gebeurt vaak dat verpakkings’fouten’ schade of vermissing als gevolg hebben. Ik spreek uit ervaring dat airlines en rederijen vaak claims afwijzen op basis van verpakking. Ik had graag een mooier verhaal verteld, maar dit is helaas de realiteit. Zorg er daarom voor dat de goederen goed verpakt zijn.

 

4. Wat zijn de meest voorkomende fouten bij het exportwaardig verpakken?

Één van de meest voorkomende fouten is overhangende delen van de vracht. Denk bijvoorbeeld aan cartons die over de rand van een pallet steken. Of aan cartons die niet goed uitgelijnd zijn. Als er onderdelen uitsteken, dan lopen deze delen grotere kans op beschadigingen tijdens het transport. 



In extremere gevallen worden lange buizen op een pallet gezet, waarvan de uiteinden ver over de pallet uitsteken. Hierdoor lopen de onbeschermde delen groot risico op deuken of vervormingen. Daarnaast zullen airlines ver uitstekende voorwerpen niet accepteren. Gevolg? Vertragingen.

 

Een andere fout? Het niet goed genoeg vastzetten van de zending. Als er bijvoorbeeld meerdere cartons op een pallet gezet worden, dan zal deze met krimpfolie en/of straps vastgemaakt moeten worden. Zoals eerder aangegeven wordt een zending meerdere keren in- en uitgeladen, verplaatst en verschoven. Als de zending niet goed vastgezet is, dan kunnen de cartons vallen met schade tot gevolg.

 

Ik zal nog één veel voorkomende fout delen, namelijk stapelbare pallets doorgeven die niet stapelbaar blijken te zijn. Wanneer is een pallet of kist dan stapelbaar? Nou, wanneer een andere pallet of kist op jouw zending gezet kan worden. Gelet op zowel verpakking, inhoud als vorm. Jouw zending moet stabiel, sterk genoeg en bovenop vlak afgewerkt zijn om een extra pallet of kist te kunnen dragen.


 

5. Mijn advies aan bedrijven die internationaal verzenden

Neem het verpakken van jouw zending serieus. Veel bedrijven onderschatten wat er allemaal bij internationaal transport komt kijken. Zo ook aan welke elementen en krachten jouw zending wordt blootgesteld. Internationaal verzenden is compleet anders dan in Nederland een zending van A naar B brengen.

 

Ten eerste, hou rekening met het type product dat je verstuurt. Het versturen van schroeven vraagt een andere benadering dan bijvoorbeeld zware machines. 

 

Ten tweede, op welke manier wordt de zending verstuurd? Als je Less Container Load (LCL) of met luchtvracht verstuurt, dan heeft jouw zending meer contactpunten, dan als je als Full Container Load (FCL) verstuurt.

Met contactpunten bedoel ik in- en uitladen, verplaatsen, verschuiven, optillen en het neerzetten van de zending. Met LCL en luchtvracht wordt er meer van jouw verpakking gevraagd dan met FCL.

 

Ten derde, hoe lang is de zending onderweg? Hoe langer de zending onderweg is, hoe groter de kans op schade of vermissing. Dit bijvoorbeeld door schokken van het transport en wisselende temperaturen.

 

6. Hoe kan jij dat stapje extra zetten bij het exportwaardig verpakken?

Is jouw zending breekbaar, zwaar, groot of van grote waarde? Dan kan je beter een professioneel verpakkingsbedrijf bij de hand nemen. Met een professioneel verpakkingsbedrijf wordt de kans op schade of claims beperkt.

 

De palletzending enkel vastzetten met krimpfolie van € 10,-? Terwijl de goederen duizenden euro’s waard zijn? Ik kan mij voorstellen dat je wilt besparen op het verpakken van de goederen, maar dit zou ik onverstandig vinden, aangezien je groot risico loopt om dure vracht te beschadigen. Met als gevolg dat goederen nageleverd moeten worden met alle kosten van dien.

 

Breekbare, zware, grote en hoogwaardige goederen hebben extra aandacht nodig. Doe niet het minimale om de vracht te beschermen. Het gaat niet enkel om het vastzetten van de zending, maar om het gehele plaatje, namelijk de vracht veilig aan de andere kant van de wereld geleverd te krijgen.

 

Freight Support biedt de mogelijkheid om goederen professioneel te verpakken. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact op met Roderik via roderik@freightsupport.nl of bel 06 1323 5857.

11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Комментарии


bottom of page